26 Rajd East-African Safari

  • Puchar za II miejsce w klasie 2C

    Puchar za II miejsce w klasie 2C

  • Mój medal za ukończenie Rajdu Safari

    Mój medal za ukończenie Rajdu Safari

  • Moja wejściówka na rozdanie nagród

    Moja wejściówka na rozdanie nagród


 

Tę pocztówkę ze zdjęciem Boeinga 747 wziąłem na pamiątkę po pierwszym locie tym typem samolotu z Frankfurtu do Nairobi w styczniu 1978. W samolocie, w którym było miejsc na około 300 pasażerów, leciało tylko jakieś 60 osób. Dlaczego? Otóż parę dni, może tygodni wcześniej terroryści z RAF (Rote Armee Fraktion - Frakcji Armii Czerwonej) ogłosili, że zestrzelą samolot Lufthansy. Historia pokazała, że nie były to tylko czcze pogróżki. W rezultacie samoloty tej linii latały prawie puste. Dla nas, lecących klasą ekonomiczną miało to tę zaletę, że mogliśmy cała noc wygodnie spać, każdy z nas rozłożony na 4 fotelach w środkowej części samolotu. I rano, wypoczęci mogliśmy zabrać się od razu do pracy, do przygotowania treningu.

   

Na pierwszą kolację po przylocie na trening, było to 21 stycznia 1978 roku, zostaliśmy w hotelu w Nairobi i Zasada zaprosił do nas księcia Eustachego Sapiehę. Rzeczywiście “Stach” jak mi wolno do Niego było później mówić, wszedł do restauracji, w której już czekaliśmy. Z głośnym okrzykiem “witaj Sobek” przywitał Zasadę. Od jakiegoś stolika wstał wtedy przystojny mężczyzna, podszedł do nas i spytał, “Panowie przylecieli z Polski? ”. „Po czym przedstawił się: kapitan pilot Jan Kujawski, przyleciał samolotem DC8-53 szwajcarskich linii lotniczych. Dalej przy stoliku do późnej nocy siedzieliśmy już we czterech. Zamiast wizytówki wręczył mi tę pocztówkę ze zdjęciem samolotu Caravelle SE210-R10, na którym to latał poprzednio. Ostatnio (w grudniu 2013 roku) przypomniałem Zasadzie to spotkanie i usłyszałem, że Pan kapitan, oczywiście już na emeryturze, przeprowadził się ze Szwajcarii z powrotem do Polski, do... Krakowa. Jeśli kogoś interesują losy kpt. Kujawskiego niech zajrzy na stronę www.lotniczapolska.pl. Dodam tylko, że lotnicza kariera kpt. Kujawskiego wiodła przez polskie lotnictwo sanitarne i jak wielu innych pilotów w tym czasie. Latał w lotnictwie sanitarnym również inny pilot, pan Jerzy Rzewuski, którego poznałem wiele lat później w zupełnie innych okolicznościach. Otóż kiedy pan Jerzy Rzewuski, pilot Zespołu Lotnictwa Sanitarnego w Rzeszowie, po przeszkoleniu na śmigłowiec ratowniczy SM-1, został oddelegowany, wraz ze śmigłowcem do Sanoka, na jego miejsce, w zespole rzeszowskim, zatrudniono Pana Jana Kujawskiego. 1 września 1962 roku, pan Jan Kujawski, został zatrudniony przez PLL LOT i przeniósł się do Warszawy. W maju 1965 roku, awansował na kapitana PLL LOT. Pilot Pan Jerzy Rzewuski był moim niezapomnianym instruktorem i tym, który w 1995 roku na lotnisku w Modlinie wypuścił mnie w mój pierwszy samodzielny lot samolotem! Taki lot po kręgu dookoła lotniska trwał ledwie 5 minut, ale pamięta się go na zawsze. A z księciem Eustachym Sapiehą (i jego wspaniałą Rodziną) pozostawałem ponad 26 lat, aż do Jego śmierci w 2004 roku, w stałym kontakcie i wielkiej przyjaźni. A jeśli kogoś zainteresują Jego niewiarygodne przygody podczas pół wieku spędzonego w Afryce, w Kenii nich weźmie do ręki książkę:

Niedemokratyczne wspomnienia Eustachego Sapiehy

 

Artykuły:

  • 40-6.pdf

    Wyniki, źródło: ewrc-results.com

  • Safari1978.pdf

    Der Stern von Afrika - AUTO ZEITUNG nr 5 z 22.02.1978 / Tłumaczenie artykułu “Afrykanska gwiazda”

  • Safari1978_08.pdf

    Die Ostafrika-Safari stand unter einem unglucklichen Stern / Wschodnio-afrykański Rajd Safari przebiegł pod nieszczęśliwą gwiazdą. Tłumaczenie artykułu - Frankfurter Rundschau

  • safari1978_09.pdf

    Neun Tote bei der Safari-Rallye

  • pdf24_merged_(4).pdf

    Jumbo a mange du Lion / ,,Jumbo” walczył jak Lew. Tłumaczenie strony - Sport Auto nr 196 maj 1978

  • 02[1].pdf

    Rajd Safari to moja największa przygoda - Słowo Powszechne 1978

  • 03[2].pdf

    400 stron liczy dzieło Błażeja Krupy - Kurier Polski

  • 04.pdf

    Safari na mokro - Sztandar Młodych

  • 05.pdf

    Nur 16 von 70 Wagen kommen durch: Zwei Porsche und Ein Mercedes im Ziel - FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG

  • 02[10].pdf

    Tonącego w błocie Mercedesa wyciągał Błażej Krupa; Safari pełne wody

  • pdf24_merged_(5).pdf

    Cztery dni i trzy noce błotnego piekła. Rozmawiał: Piotr Stawicki

  • 01[24].pdf

    Smak samochodowego Safari

  • beczka_na_safari1.pdf

    Beczką na Safari

  • S.Zasada i B.Krupa w rajdzie Safari.pdf

    źródło: Życie Warszawy 13.01.1978

  • Antylopy i slonie dobre w Zoo.pdf

    źródło: Kurier

  • 37[1].pdf

    8 tys.km Zasady i Krupy przed Rajdem Safari, Przegląd Sportowy 10.02.1978

  • 13-1.pdf

    Joginder Singh, źródło: Sportowiec nr 10 z 7.03.1978

  • 0505.pdf

    Czerwony kurz, źródło: Sportowiec nr 10 z 7.03.1978

  • pdf24_merged_(3).pdf

    Nicolas insatiable: apres Monte-Carlo, le Safari! Nicolas (Peugeot 504 V6) a reussi le double historique / Nicolas (Peugeot 504 V6) i jego historyczny dublet. Tłumaczenie strony, źródło: L’equipe – 28 Mars 1978

  • 0202.pdf

    Locals in trouble, Waldegaard in lead, źródło: Sunday Nation - March 26, 1978

  • 0101_1.pdf

    Waldegaard 'slides' into lead, źródło: Daily Nation - Saturday, March 25, 1978

  • 0101_2.pdf

    The leaders in action, źródło: Daily Nation - Saturday, March 25,1978

  • 0101_3.pdf

    Wet outlook! źródło: Daily Nation - Saturday, March 25, 1978

  • 0101_4.pdf

    "SAFARI", źródło: Daily Nation - Saturday, March 25, 1978

  • 37-2.pdf

    "Rajd samochodowy" - Stach (Sapieha) opowiada, źródło: Opowiadam II, autorka: Róża Siemieńska

  • 38-5.pdf

    Dwa ciężkie rajdy Sobiesława Zasady w 1978 roku, źródło: Książka, ,,Pędzą samochody mijają lata: 1908 - 1998", autor: Jerzy Lis

  • 39_n.pdf

    Schwaben-Untergang / Zmierzch potentatów ze Szwabii.Tłumaczenie artykułu, źródło: rallye-racing - 05.05.1978

Script logo   StudioStrona.pl