Rajd Wiesbaden

  • Start do rajdu. Tutaj przed hotelem ESSO ustawiony był start do rajdu

    Start do rajdu. Tutaj przed hotelem ESSO ustawiony był start do rajdu

  • Naklejka z rajdu na szybę

    Naklejka z rajdu na szybę

  • Puchar

    Puchar

  • Medal

    Medal

  • Przypinka

    Przypinka


Rajd Wiesbaden 1970 – eliminacja ME. Start zlokalizowany był w Norymberdze (RFN) przy Esso Motor Hotel, a meta w Wiesbaden przy kasynie. Trasa rajdu prowadziła z Norymbergii autostradą do punktu granicznego z Czechosłowacją w Rozwadowie. Dalej wszystkie odcinki specjalne rozgrywane były nocą wokół Klatovy, na terenach dzisiejszego Rajdu Szumawa, poczym wracaliśmy autostradą do Niemiec. Wspaniały rajd, z wąskimi dróżkami, OS-ami szutrowymi i asfaltowymi, a ja na prawym fotelu - to był mój pierwszy rajd w Renault Alpine 1300 z Krzysztofem Komornickim.

 

Lista startowa, którą zobaczyliśmy w Norymberdze, trochę nas przeraziła - ponad 200 samochodów, w tym około 30 Porsche i my naszą „biedną” Renault Alpine 1300. Jednak na trasie dawaliśmy im radę. Trasa okrężna w Czechosłowacji była bardzo poplątana i chyba na żadnym innym rajdzie nie widziałem tylu aut, które opuściły drogę, stojąc po polach i po rowach. I to nie tylko na odcinkach specjalnych, ale również na odcinkach dojazdowych, na których były bardzo wysokie przeciętne między PKC-ami. W tamtych latach w Czechosłowacji nie obowiązywało ograniczenie szybkości w terenie zabudowanym w nocy , między 22 a 5 lub 6 rano. Nie pamiętam, czy było to tylko na czas rajdu, czy był to przepis ogólny, ale dla nas znaczyło to praktycznie wyścig non-stop przez całą noc. To były czasy!!! Kto jeździł wtedy po „demoludach” samochodem to i tak wie, że po zmroku praktycznie ustawał ruch samochodów, pieszych, a otwarte stacje benzynowe należały do wyjątków. W nocy zdarzyła mi się jedna wpadka nawigacyjna i zaliczyłem maliny. Kolejne etapy jazdy okrężnej były bardzo blisko siebie, coś na kształt koniczynki, z powrotem w to samo miejsce. Dwie pierwsze pętle były dobrze opisane w itinererze. Z trzecią było nieco gorzej. Skrzyżowanie wielu dróżek w polu, pełno samochodów jadących w różnych kierunkach, noc, kurz, ogromne zamieszanie i brak jakichkolwiek drogowskazów czy oznakowania. Trzeba pamiętać, że było to niecałe 2 lata po Praskiej Wiośnie 1968, kiedy to Czesi w ramach „przywitania internacjonalistycznej interwencji wojsk Układu Warszawskiego” odbierających im namiastkę wolności pozdejmowali wszędzie drogowskazy. Wstrzeliłem się więc w jakąś polną drogę. Po kilku kilometrach zorientowałem się, że jesteśmy na złej drodze i musieliśmy się cofać pod prąd samochodów pędzących jak szalone naprzeciwko nas. Na następnym PKC zanotowaliśmy parę minut spóźnienia, które niewątpliwie przesunęło nas w dół parę miejsc w klasyfikacji generalnej. Krzysztof nie pisnął wtedy ani słówka i nigdy mi tej pomyłki naprawdę nie wypomniał. Jechaliśmy dalej walcząc na objazdówce i OS-ach, w końcówce już tylko na 3 cylindrach i modląc się by Alpina chciała dojechać do mety. Ukończyliśmy rajd na dziesiątym  miejscu w klasyfikacji generalnej.

 

  • scan0063.pdf

    Regulamin

  • scan0064.pdf

    Lista startowa

  • scan0059.pdf

    Trasa i mapa rajdu

  • 125.pdf

    Itinerer

  • wiesbaden_1970_streckenpunkte_(1).pdf

    Spóźnienia PKC

  • wiesbaden_1970_wpz_(1).pdf

    Czasy odcinków specjalnych

  • 75-6.pdf

    Zawiadomienie z PZMot o wytypowaniu na rajd Wiesbaden dla Błażeja Krupy

  • 73-1.pdf

    Zawiadomienie z PZMot o wytypowaniu na rajd Wiesbaden dla Krzysztofa Komornickiego

  • scan0056.pdf

    Program rajdu i imprez towarzyszących

  • 71-1.pdf

    Nur auf der Strecke... 25.05.1970

  • scan0058.pdf

    Wejściówka na wszystkie imprezy towarzyszące po mecie rajdu

  • scan0057.pdf

    Kupony na posiłek dla naszej załogi.Jak widać nie było czasu by z nich skorzystać.

  • scan0061.pdf

    Pismo od organizatora do K.Komornickiego

  • 72-1.pdf

    Proteste gegen die Rechenmaschine, źródło: Wiesbadener Kurier z 25.05.1970

  • scan0060.pdf

    Pismo od organizatora o:- badaniu technicznym,- informacja o talonach na benzynę na Czechosłowację, - obowiązkowej wymianie pieniędzy. Na odwrocie czasy przejazdu między PKC, odręcznie zapisane przeciętne!!!Non stop wyścig

  • 70-1.pdf

    Sport im Blickpunkt, źródło: Wiesbadener Kurier z 25.05.1970

  • 74-2.pdf

    Załoga Zdenek Kec- Bedrich Steuer na Renault 8 Gordini

  • 2-31.pdf

    Interesse für Semperit-Rallye, źródło: Volksstimme (Austria) - 16.05.1970. W hotelu w KLATOVY znalazłem gazetę, Volksstimme organ Komunistycznej Partii Austrii,w której był artykuł o mającym się wkrótce odbyć Rajdzie Semperit

  • 76-6.pdf

    Nur auf der Strecke beherrschte der Mensch die Technik - bei der Auswertung revanchierte sich dann der Computer / Dopiero na torze człowiek opanował technologię - komputer zemścił się za ocenę, źródło: Wiesbadener Tagblatt – 25.05.1970

  • 75-8.pdf

    Warmbold / Biebinger gewinnen die Rallye Wiesbaden // Warmbold / Biebinger wygrywają Rajd Wiesbaden, źródło: Wiesbadener Kurier - 25.05.1970

  • 77-5.pdf

    "Międzynarodowy Rajd Wiesbaden" w Kalatovy i południowo-zachodnich Czechach 1968-1971, autor publikacji: Radomir Mrkvan

Script logo   StudioStrona.pl